Om friskolen

En lille skole med stor rummelighed, tryghed og høj faglighed

Friskolen på Magleby Fri- og Efterskole er en tryg, lille skole med tid og plads til det enkelte barn. Vi kender alle vores elever indgående, for vi er højst 16 børn i hver klasse og (næsten) altid to lærere. Vores børn får lov til at være dem, de er, med alt, hvad det indebærer af styrker, udfordringer, interesser og personligheder.

Derfor ser vi tit, at skoletiden på Magleby Fri- og Efterskole bliver et vendepunkt, hvor barnet blomstrer, trives og styrker sit selvværd.

Vi tror på skolefællesskaber på tværs af alder, køn og interesser

Friskolen har plads til cirka 50 elever fra 0. til 7. klasse. Udskolingseleverne går som dagelever på efterskolen. Alle børn og voksne kender hinanden, og der er altid nogen, som har tid til at snakke, lege, trøste eller hjælpe. Store og små, drenge og piger er venner på kryds og tværs, og fra skolens side arbejder vi hele tiden for at skabe de bedste vilkår for gode fællesskaber.

Vi tror på, at fællesskabet kan trives, og at den enkelte kan vokse, når vi hver især bliver anerkendt for at være lige dem, vi er. Hos os er det lige så ok at være stille som at have store armbevægelser, at være en bogorm eller super aktiv. Det er ok at have brug for alenetid, og det er lige så ok at have brug for en snak. Der er ingen tøjstil, musiksmag eller hobby, som er kikset eller forkert. På Magleby Fri- og Efterskole vil du møde voksne, som går forrest ved at være tydelige, så barnet altid kan finde nogen at spejle sig i.

Nogle elsker blomstrede kjoler, andre er mere til Fjällräven. Nogle er til bueskydning, andre til kunst. Nogle er udadvendte og sprudlende, andre er rolige og tænksomme. Vi er enere i fællesskab. Og vi rummer, supplerer og respekterer hinanden.

Vi tror på, at børn i trivsel lærer bedre

På Magleby Fri- og Efterskole mener vi, at det er vigtigt at blive mødt på sit faglige niveau og i sine læringsbehov for at kunne trives i skolen. Alle mennesker lærer forskelligt. Derfor forsøger vi så vidt muligt at tilpasse læringssituationerne til elevernes behov.

Det kan fx være ved at indrette et roligt hjørne i klassen, hvor man kan afskærme sig fra klassens uro. Det kan være at lade eleverne tage deres arbejde med udenfor, så det ikke gør noget at larme eller bevæge sig imens. Det kan være at lade eleven tage sin læsebog med op i et træ.  Eller det kan være at flytte undervisningen ud i skoven og bruge alle sanserne til at lære matematik. Vi inddrager ofte natur og udeliv i undervisningen. Vi oplever, at det giver eleverne ro og koncentration samt stimulerer dem fagligt, socialt og kreativt.

Vi tror på undervisning, som møder den enkeltes niveau

Børn lærer på forskellige måder, men også i forskelligt tempo. Tempoet kan variere fra fag til fag eller blive påvirket af elevens udvikling, familieliv og så mange andre faktorer. På Magleby Fri- og Efterskole vægter vi en høj boglig faglighed. Vores tilgang er, at det betaler sig at lade eleverne lære i deres eget tempo, så de forstår stoffet, inden de skal videre. Vi har god erfaring med at differentiere undervisningen og brede rammerne for klassen ud.

Derfor bliver eleverne undervist på tværs af klassetrin, men i stedet i grupper, der er på samme faglige niveau i det givne fag.