Ordblindeefterskolen hjalp Louise afgørende på vej til uddannelse

To år i Magleby var ”et vennepunkt i livet” for Louise Madsen, der netop har bestået akademisk uddannelse.
Det var en stor dag for den tidligere efterskoleelev i Magleby, 23-årige Louise Madsen, der forståeligt nok jublede, da hun i starten af januar i år efter to års studier på Erhvervsakademiet Lillebælt i Odense kunne kalde sig serviceøkonom.
For da Louise efter ni års skolegang, hvor hun især i de første syv år mistrivedes og periodevis blev mobbet, forlod folkeskolen, fik hun at vide, at en højere uddannelse var helt uden for hendes rækkevidde. Hun skulle være glad, hvis hun kunne tage HG og en erhvervsuddannelse.
Men Louise havde lyst – og stor vilje – til mere. Og to års ophold på ordblindeefterskolen i Magleby (2010-2012) fik ikke alene hendes faglige niveau til at stige med raketfart. Lige så vigtigt var den vundne selvtillid.
– Jeg er stolt af at have klaret en akademisk uddannelse. Hertil var jeg ikke nået uden årene på efterskolen i Magleby, fastslår Louise, der bor i Svendborg.
Hendes plan er efter sommerferien at læse videre til sports- og eventmaneger på Erhvervsakademiet Lillebælt. Det vil tage halvandet år.
De første mange år af sin skolegang har Louise ikke gode minder fra. Tværtimod.
– Jeg gik i Vestre Skole i Svendborg de første syv år, og helt fra 0.-klasse trivedes jeg ikke. Lærerne så bort fra de svage elever, som jeg var en af, og det hjalp ikke, at min mor pressede på for, at jeg blev testet. Det ville skolen ikke.
”Hun er bare længe om at lære tingene”, sagde de.
Efter min konfirmation i foråret 2008 kom jeg til at gå resten af 7. klasse samt 8. og 9. klasse på Byskolen i Svendborg. Her begyndte det endelig at gå op for systemet, at jeg havde brug for hjælp, og jeg fik støttetimer i dansk, engelsk og matematik.
Det var lærere herfra, der anbefalede mig at tage på ordblindeefterskole, og her kom så Magleby ind i billedet.
Louise har altid været meget sportsglad, spiller nu håndbold i Tved, så det trak lidt i hende at komme til skolerne i Oure. Men hun fik at vide, at hun ikke var fagligt dygtig nok.
I stedet gik turen til Magleby.
Det var kærlighed ved første blik, husker Louise.

Louise Madsen gik på efterskolen fra 2010-2012.

Hun kom begge årene til at gå i 9. klasse, fordi skolen på det tidspunkt ikke havde 10. klasse.
– Jeg bad selv om at gå der også andet år, hvor jeg rykkede mig enormt meget fagligt og fik endnu mere selvtillid. Da jeg startede på efterskolen, var dansk det fag, jeg havde sværest ved. Men ved den afsluttende eksamen fik jeg et 10-tal, hvor jeg før havde fået 2. I færdigheds- og problemregning og i engelsk gik jeg fra at få karakteren 2 til at få 4. Det var et kæmpeskridt at tage.
Efterskolen lagde størst vægt på dansk, engelsk og matematik, og eleverne opdeltes i hold efter niveau. Jeg er bedst til at lære med hænderne, f.eks. at bruge mønter ved regning. Sådan er vi forskellige. Det var en styrke at gå i skole med andre, der havde det ligesom mig. Det var ikke bare mig, der var dum.
– Jeg havde en lærer, Heide, som sagde til mig, at jeg godt kunne tage en HF, og det gav mig selvtillid og mod på at komme videre.
Louise startede på VUC i Nyborg, fordi HF-linjen der havde sport på programmet. Snart efter opdagede hun, at der var en ordblindeafdeling, hvor der var god hjælp til alle at få, og den blev hun superglad for. HF-uddannelsen tog tre år.
– Jeg fik ok gode karakterer, men vigtigst var, at jeg havde gennemført og bevist, at jeg kunne godt.
Bagefter havde jeg tænkt mig at blive pædagog, men så fortalte en ven, at han havde taget eksamen som finansøkonom, men at man jo også kunne læse til serviceøkonom på erhvervsakademiet. Jeg undersøgte mere om det og kunne se, at det lige var noget for mig. Uddannelsen omhandler erhvervsøkonomi, service og markedsføring samt hotel, turisme eller event som valgfag. Jeg valgte event.
Da jeg startede på uddannelsen på Erhvervsakademiet Lillebælt, fortalte jeg åbent om min ordblindhed til mine medstuderende, og de respekterede mig og mine problemer med at stave. Og jeg fortalte det straks til min klasselærer, hvilket så resulterede i, at jeg fik IT-tasken med hjælpemidler, som jeg også havde haft på gymnasiet, og jeg fik en SPS-vejleder på universitetet, der kunne hjælpe mig. (tara)
Louise Madsen vil på et tidspunkt besøge Magleby Fri- og Efterskole for at fortælle, hvordan det – på trods af ordblindhed – er lykkedes for hende at få en god uddannelse. I første omgang som serviceøkonom.